top of page
Search
rumahmampumilik000

PADU: Sistem Pangkalan Data Utama 2024 – Daftar & Kemaskini




Seiring dengan kemajuan teknologi, kerajaan telah mengumumkan pelancaran Sistem Pangkalan Data Utama atau singkatannya PADU pada 2 Januari 2024.


PADU merupakan pangkalan data utama negara yang selamat dan komprehensif ke arah digitalisasi dan penghasilan analitik yang tepat.


Bermula 2 Januari 2024, semua rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas digalakkan mendaftar dan mengemas kini maklumat anda ke dalam PADU.


Salah satu kepentingan mendaftar PADU adalah memastikan rakyat yang layak mendapat manfaat tidak tercicir daripada menerima subsidi bersasar, bantuan dan perlindungan sosial melalui sistem PADU.

3 Langkah Daftar Online PADU 2024

Sistem PADU telah dibuka secara rasmi selepas sesi perasmian YAB Perdana Menteri pada tengah hari 2 Januari 2024. Pautan PADU di www.padu.gov.my.


Berikut adalah langkah yang perlu dilakukan untuk mendaftar:


  1. MAKLUMAT ASAS

  • Layari www.padu.gov.my. Tekan butang ‘DAFTAR SEKARANG’. Maklumat pendaftaran mestilah sama seperti yang tertera pada kad pengenalan. Isikan nombor telefon bimbit dan e-mel yang sah serta aktif untuk penerimaan OTP.

  1. PENGESAHAN AKAUN

  • Anda perlu mengisi OTP yang diterima melalui e-mel atau SMS dalam tempoh 3 minit. Permohonan semula diperlukan sekiranya tidak menerima OTP dalam tempoh ditetapkan atau tamat tempoh pengisian.

  1. TETAPKAN KATA LALUAN

  • Kata laluan mestilah ditetapkan dengan kombinasi huruf besar, kecil dan simbol istimewa. Kata laluan ini diperlukan untuk log masuk bagi proses pengemaskinian maklumat.

38 views0 comments

Comentarios


bottom of page